3) Soovitaksin tõsiselt läbi mõelda, kas oled oma seniste kirjandite jooksul olnud tugevam kirjanduse/kultuuri teemal või üldteemadel. Kipub olema nii, et need, kes üldteemades on tugevamad, mõtlevad, et avaldavad kontrollijatele riigieksamil kirjandusest kirjutades muljet, kipuvad halvemaid tulemusi saama. Üldiselt kipuvad kirjandusega seotud teemad tihtipeale kindlama peale minekud olema, sest tulemused on tavaliselt üldteemadest paremate hinnetega. See aga ei tähenda, et sa peaksid kirjanduse teema valima. Kui aga tunned, et oled kirjanduses tugevam, lugemus on hea, siis lase minna - kirjanduses on raskem liiga üldiseks minna ja teemast mööda kirjutada.
4) Teema puhul on möödakirjutamine üks suuremaid probleeme. Minu kunagine eesti keele õpetaja soovitas vaadata pealkirja kui sõnalist tervikut, kus iga sõna kannab mingit ideed. Seega peaks kogu kirjand selgitama lahti nii pealkirja sõnalist tervikut kui ka iga sõna eraldi. Iga mõtte avaldamisel tuleks lähtuda täpselt pealkirjast. Kõik mõtted, mis ei taha teemasse päris hästi sobida, tuleks välja jätta või leida neile teemaga ühine alus.
5) www.ekk.edu.ee on riikliku eksami- ja kvalifikatsioonikeskuse veebileht, kuhu tasub vaadata, kui sa seda veel pole teinud. Seal on kirjandimaterjale, nõuandeid jms.
6) Väldi üldistamist ja laialivalguvust. Üldteemade puhul on väga tavaline, et püütakse kirjandis öelda kõike, aga tegelikult ei öelda midagi. Seega tuleb teemat alati konkretiseerida. Näiteks pealkirjades "Loodus teab paremini...", "Kergem on lammutada kui luua" ja "Ajalugu on suur õpetaja" tuleb teemat täpsustada, mingil moel konkretiseerida. Viimase teema puhul näiteks ei vea välja üldise jutuga, vaid tuleb valida kas konkreetsed sündmused või isikud, kelle põhjal enda veendumust välja tuua.
7) Soovitaksin kasutada nii originaalsust kui ka klassikalisust. Ära hakka välja tooma šokeerivaid mõtteid (nagu „neegrid Eestist välja!“), mis võiksid mingil moel tähelepanu tekitada. On küll julmalt öeldud, kuid kirjutad sa ju seda kirjandit üks kord elus. Suru enda tunded ja emotsioonid alla ja kirjuta seda, mida tahetakse. Sa saad oma numbri kätte ja mis sest, et oled end piiranud – kannata ära - see on vaid kord elus. Sul on ülejäänud elu jooksul võimalik alatasa enda arvamust avaldada, üks kord võib end n-ö veidike murust madalamaks teha.
8) Faktivead. Väga korralik kirjand saab pleki külge, kui on eksitud mingi numbri, nime või sündmusega. Enne mingi väga konkreetse fakti sisse toomist, mõtle väga hoolikalt läbi, kas see fakt ka tõele vastav. Proovi ka vältida üldsõnalisust („Ma arvan sellest seda...“) ja ebakonkreetsust („Keskmine sissetulek Eestis on üsna keskmine.“), mis jätab mulje, nagu sa ei teaks tegelikult, millest sa räägid.
9) Internetis surfates käi väitlusringide lehtedel: sealt saad väga häid väitlusteemasid, mida õhtul köögilaua ääres vanematega arutada. Kasuks tulevad sellised ühiskondlikud teemad nagu näiteks Eesti osalemine välismissioonidel, homoabielude legaliseerimine Eestis, kas USA roll globaalse politseinikuna on õigustatud, kas matemaatika riigieksam peaks olema kohustuslik, kas ma olen oma riigi üle uhke, kuidas tõsta Eesti iivet jne.
10) Soovitan teha "kondikava", kuhu paned märksõnade või teesidena kirja mõtted, mida hiljem arendama hakkad. N-ö ämbliku süsteem. Siis on sul selge siht silme ees ja tead täpselt, mis mõtet arendad või kuidas mõtteid ühendada. Ka kaob võimalus, et kirjutad mööda, mis on nii tavaline nende kirjutajate puhul, kes võtavad ette mustandipaberi ja lihtsalt hakkavad kirjutama. Mõttelend on küll olemas, kuid kuna sul ei ole tervikut silme ees, siis kaob ka suund ära.
11) Iga lõik algab juhtmõttega ja järgneb teemaarendus. Lõigud tekivad erinevatest mõtetest, mitte ei ole selle jaoks mõeldud, et tekstis "õhku" ka oleks. Seega pane iga mõttearendus oma lõiku. Iga lõik lõppeb antud teemaarenduse kokkuvõttega - mida sa täpselt sellest mõttest järeldada tahad.