Saada meile lugu, pilt või video siit!

Rahva hääl on rahvaajakirjandus – seda kõige paremas ja sügavamas tähenduses! Siia saavad kirjutada ja oma pilte/videosid saata kõik, kel teistega midagi jagada.

Lugeja seletab lahti, miks tööviljakus pole seotud rügamisega ja miks toodab bussijuht Soomes suuremat lisandväärtust kui siin

 (222)

trip2
BussijuhtFoto: Ilmar Saabas

Tänase küsimuse autor palus, et seletaksin lahti, kuidas tehtava töö väärtus üha väheneb või paigal tammub, ehkki tema omast arust üha rutem rassib. Aga ma hoiatan ette, et teile ei meeldi see selgitus ja nõrganärvilised ning niigi viletsast majanduslikust olukorrast masenduses olevad inimesed, palun jätke järgmine lõik vahele. See on tõde, kuid võib kahjustada enesehinnangut.

Peamine, miks lihtsamad inimesed tööga antava lisandväärtuse mõistet valesti tõlgendavad, on see, et nad ajavad segamini töö tegemise ja töö tulemuse. Sa võid olla maailma kiireim kraavikaevaja, kuid sa ei saa mitte kunagi sama efektiivseks, kui on kõige ebaefektiivsem traktor. Seega, kui valdkonna keskmine efektiivsuse areng ületab sinu ettevõtte oma, siis sinu tehtava töö lisandväärtus väheneb, ehkki sa ise rassid üha rohkem. Sinu poolt tehtav töö on ära tehtav üha lihtsamini ja sa ise oled välja vahetatav üha lihtsamini.

Tipp-müügimehed ja ekspordijuhid võivad ühe õnnestunud tehinguga teenida lihttöölise aastapalga, sest selle tehingu lisandväärtus ettevõttele on niivõrd suur.

Töörügamine ei tõsta eriti olulisel määral lisandväärtust, mis puutub lihtsatesse töödesse. Ma tean, et seda on valus kuulata, aga sa võid olla hüpermarketi kõige kiirem kassapidaja - iga teine kassapidaja laseb läbi 10 toodet, samal ajal kui sina suudad lasta 13 - sa oled 30% kiirem, aga hüpermarketi üldtulemust mõjutab see masendavalt vähe. Samas kui ostujuht võib ühe õnnestunud sisseostuga tekitada megakasumi.

Seotud lood:

Veel üks asi, mida lisandväärtuse juures valesti mõistetakse, on kaudne lisandväärtus. Võib olla väga ebamugav kuulda ja aktsepteerida, et Soome bussijuht, vedades 20 inimest tunni kaugusele, teenib suuremat lisandväärtust kui Eesti bussijuht, vedades 20 inimest tunni kaugusele. Jällegi, töö oleks nagu sama. Ongi sama, aga tulemus on erinev. Kuidas nii? Sest transporditeenus on aja kokkuhoiu teenus ja Soome bussijuht hoiab kokku palju kallimat aega.

Lisandväärtuse tõstmine ei ole enamasti rügamine. Need on kaks erinevat asja. Kes end orjastada laseb, teeb seda omal valikul ja majandusliku hariduse kesisuse tõttu, milles on süüdi haridussüsteem. Lisandväärtuse tõstmist tuleks vaadata kui sinu osa lihakäntsaka ja sellest toodetud singikäntsaka hinnavahes. Endale on siin väga raske peeglisse vaadata - paljud tööd toodavadki masendavalt väikest lisandväärtust.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare