Saada meile lugu, pilt või video siit!

Rahva hääl on rahvaajakirjandus – seda kõige paremas ja sügavamas tähenduses! Siia saavad kirjutada ja oma pilte/videosid saata kõik, kel teistega midagi jagada.

Lugeja: Kui ei suudeta nii tugevalt e-teenuste baasile ülesehitatud ühiskonnas kriiside peale ette mõelda, on midagi nagunii valesti

 (3)

ID- kaardid
ID- kaardidFoto: Tiit Blaat

Saan aru, et minusugust reakodanikku väga miski tegelikult ei ähvarda. Omateada suuri pahatahtlikke vaenlaseid ma ei oma ja loodetavasti puudub tutvusringkonna inimestel konkreetne huvi "turvanõrkust" just minu peal testima hakata.

Kõnealust turvanõrkust ekspluateeriv pahavara on justnagu juba olemas ning avalikul pakkumisel. Kuid RIA pole veel päris kindel, kas see ikka töötab. Miks viivitada 24h sertifikaatide sulgemisega? Et anname arstidele ja sotsiaaltöötajatele veel veits aega? Kui neid on võimalik andmebaasis isoleerida, siis jätke nende sertifikaadid ööpäevaks veel toimima, aga pange ülejäänud ikkagi kohe kinni.

Kui mul oleks turvanõrkusega ID kaart, siis selle teemaarenduse valguses oleks järgnev ööpäev üsna närvesööv. Ja veel...Mis kuradi vabandus on see, et süsteemid ei pea koormusele vastu?

Kui ei suudeta nii tugevalt e-teenuste baasile ülesehitatud ühiskonnas selliste kriiside peale ette mõelda ning tugeva varuga infosüsteeme arendada, siis on midagi nagunii valesti. Kuid äkki võtaks sellisel juhul nüüd kätte ja läheks paluks veidike abi nendelt, kes suudavad?

Ma julgen (võhikuna, kuid siiski) sügavalt kahelda selles, et näiteks Google'i või mõne muu sarnase suurkorporatsiooni arendajad ja serveripark ülesandega hätta jääks. Lisaks mainekujunduslik superboonus firmale (Google tuli tervele riigile hädas appi) ja tugev mainekujunduslik boonus ka Eestile, kui e-riigile (kriitilisel hetkel tegi globaalse digikorporatsiooniga efektiivset koostööd probleemi lahendamiseks). Oleks ju puhas võit-võit olukord? Targad mõtlevad kindlasti veel mõned analoogsed lahendused välja.

Loe veel

Seotud lood:

See on küll laiem teema, aga PPA teeninduste "erakorraline" avamine laupäeval ja pühapäeval on nagu halb nali. Alustada võiks sellest, et nii elementaarsed riiklikud funktsioonid peaks olema kättesaadavad tööpäevavälistel aegadel nagunii. Antud kriisiolukorras eeldaks e-teenuste põhiselt riigilt minimaalselt seda, et erakorraliselt saab PPA teenindusbüroodes oma ID kaarti värskendada ööpäevaringselt, iga päev, kuni kriis laheneb. Siin ei saa enam pugeda müstiliste serverivõimekuste selja taha, mida hoobilt tõsta ei saa. Kui serverite uuendamine ajaraamistikku ei mahu, siis seda enam peab võimaldama alternatiivseid lahendusi.

Ühesõnaga suur pettumus nii ministeeriumi kui ka vastava teema eest vastutavate ametite suhtes. Seda absoluutselt igal tasandil. Alates probleemi tehnilise lahendamise võimetusest kuni ülikehva kommunikatsioonini välja.

E-riik kui selline on uskumatult mugav ning mitmes mõttes suurepärane asi. Kuid seda enam tuleks valdkonna spetsialistidel, ametnikel ja poliitikutel seda hoida. Olla suurte rõõmude kõrval alati valmis ka suurteks muredeks. Meie, Kodanikud, ootame seda Teilt.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

RAHVA HÄÄLE TOP

Viimased uudised